Get Adobe Flash player
Nasze urządzenia

top logo

logo

Sonda
Ile chiałbyś/chciałbyś schudnąć ?
 
Newsletter



Wiadomość HTML?

stat4u

Rola aktywności fizycznej w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

Aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważna rolę w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób, głównie wciąż narastającego problemu otyłości. Niski poziom aktywności fizycznej uznawany jest za istotny czynnik zwiększający umieralność ogólną z powodu chorób układu krążenia i nowotworów.
Do niedawna za jedną z głównych przyczyn zapadalności i przebiegu chorób uważano jakość i ilość spożywanych posiłków. Znacznie mniejszą uwagę przywiązywano do aktywności fizycznej. Obecnie to nastawienie uległo gruntownym zmianom. Aktywność fizyczna została uznana za nieodzowny element łączący się z prawidłowym żywieniem.

Okazuje się, że regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na organizm, funkcjonowanie umysłu i jednocześnie zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe.

Główne korzyści wynikające z uprawiania sportu i regularnej aktywności fizycznej to:
- Zmniejszenie ryzyka otyłości
- Zmniejszenie ryzyka chorób serca
- Obniżenie profilu lipidowego, w tym cholesterolu
- Zmniejszone ryzyko zachorowania na raka
- Zapobieganie rozwojowi nadciśnienia tętniczego
- Wzmocnienie mięśni i kości
- Zdrowie umysłowe i lepsze samopoczucie - Wzmaga działanie układu immunologicznego organizmu (zmniejsza zachorowalność)

Naukowcy zbadali wpływ uprawiania sportów na długość życia - okazuje się, że ludzie, którzy częściej ćwiczą, żyją dłużej. Co więcej, ludzie, żyjący aktywnie, są szczęśliwsi, częściej się śmieją, rzadziej skupiają się na negatywnych stronach życia, a częściej na jego pozytywnych aspektach. Są bardziej zrelaksowani i nie reagują na stres tak silnie, jak ma to miejsce w przypadku osób unikających wysiłku fizycznego.
Zgodnie z obowiązującą wiedzą, uważa się, iż najlepsze efekty zdrowotne uzyskuje się uprawiając aktywność fizyczną przez większość, jeśli nie przez wszystkie dni tygodnia. Szereg korzyści przynosi np. energiczny, szybki trzydziestominutowy marsz każdego dnia albo przez większość dni tygodnia. Zalecany czas trwania pojedynczych ćwiczeń wynosi 30 min, jednakże nawet kilka krótkich sesji, aby łącznie osiągnąć 30 min dziennie daje korzystne efekty z punktu widzenia zdrowia człowieka.
Jeśli chodzi o dzieci i młodzież to powinni poświęcać 60 min dziennie na aktywność fizyczną o umiarkowanej lub dużej intensywności fizycznej (stanowisko American Heart Association, 2005 r.)Zaleca się wykonywanie różnych rodzajów wysiłków fizycznych w zależności od pory roku, dnia tygodnia, wieku, kondycji fizycznej czy własnych upodobań. Bardzo istotna jest w podejmowaniu treningów systematyczność. Proponuje się wykonywanie ćwiczeń cały rok i na przestrzeni całego życia. Główna część treningu powinna trwać 30-40 min. i być poprzedzona 5-10 minutową rozgrzewką (warm-up), a zakończona 10-15 minutami ćwiczeń wyciszających (cool-down).

Ile kalorii spalamy w trakcie wykonywania danych czynności?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jaka ilość i intensywność treningu odpowiada za spalenie np. pączka. Przeciętna drożdżówka ma około 330 kcal. Dla osiągnięcia podobnego wydatku energetycznego potrzeba np. około 70 minut szybkiego marszu, butelka coli (0,33 l) ma 139 kcal - jest to 30 minut marszu lub 14 minut wchodzenia po schodach.

 

Tabela spalania kalorii

RODZAJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Kcal/
1 godz

Kcal/30 min

Kcal/ 15 min

Aerobik

550

275

138

Aerobik w wodzie

580

290

145

Badminton

400

200

100

Bieg (km przez 3,40 min)

1200

600

300

Bieg (km przez 5 min)

1000

500

250

Ćwiczenia na siłowni

400

200

100

Chodzenie po sklepie

250

125

63

Czytanie

25

12,5

6

Czytanie głośno

150

75

38

Golf

250

125

63

Gotowanie

105

52,5

26

Gra na pianinie 15 min.

120

60

30

Gra w kręgle

300

150

75

Gra w piłkę nożną

650

325

163

Yoga

288

144

72

Intensywna gimnastyka

300

150

75

Jazda konna

650

325

163

Jazda na deskorolce

371

185,5

93

Jazda na nartach biegowych

574

287

144

Jazda na nartach wodnych

441

220,5

110

Jazda na nartach zjazdowych

511

255,5

128

Jazda na rolkach

400

200

100

Jazda na rowerze (10 km/h)

300

150

75

Jazda na rowerze (20 km/h)

600

300

150

Jogging

600

300

150

Kopanie, grabienie

500

250

125

Koszykówka

550

275

138

Lekka gimnastyka

210

105

53

Lekka praca biurowa

140

70

35

Marszobieg

500

250

125

Mycie okien

240

120

60

Mycie podłogi

250

125

63

Odkurzanie

260

130

65

Piłowanie drewna

450

225

113

Ping-pong

280

140

70

Pływanie

400

200

100

Praca ekspedientki

280

140

70

Praca kamieniarska

400

200

100

Praca w ogródku

250

125

63

Pranie ręczne

150

75

38

Prasowanie

144

72

36

Prowadzenie samochodu

126

63

32

Robienie na drutach

55

27,5

14

Robienie zakupów

300

150

75

Schodzenie ze schodów

364

182

91

Ścieranie kurzy

240

120

60

Siatkówka

450

225

113

Siatkówka plażowa

588

294

147

Skakanie na skakance

574

287

144

Słanie łóżka

200

100

50

Spacer szybkim tempie

300

150

75

Spacer w umiarkowanym tempie

200

100

50

Sen

62

31

16

Śpiew

122

61

31

Sprzątanie łazienki

240

120

60

Sprzątanie pokoju

180

90

45

Squash

497

248,5

124

Stanie na baczność

115

57,5

29

Stanie swobodne

100

50

25

Szorowanie podłóg

426

213

107

Szybki marsz 6 km/h

150

75

38

Szycie na maszynie

135

67,5

34

Szycie ręczne

111

55,5

28

Taniec w dyskotece

500

250

125

Tenis

450

225

113

Trzepanie dywanów

260

130

65

Ubieranie się i rozbieranie

118

59

29,5

Układanie dokumentów

200

100

50

Wchodzenie po schodach

1100

550

275

Wędkowanie

300

150

75

Wiosłowanie

500

250

125

Zamiatanie podłogi

100

50

25

Zmywanie naczyń

114

57

28,5

Wszystkie osoby, które chciałyby zadbać o swoje zdrowie i kondycje, serdecznie zapraszamy do uczęszczania na zajęcia fitness w naszym salonie. Zapisy pod numerem tel. 691 259 938